کتاب دیار و دوتار منتشر شد

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، کتاب دیار و دوتار، شامل تحلیل سه خشتی های کرمانجی کردهای خراسان نوشته اسماعیل حسین پور، پژوهشگر فرهنگ و ادبیات کرمانجی از سوی انتشارات عمو علوی روانه بازار شد.

کتاب دیار و دوتار منتشر شد

نویسنده این کتاب در گفتگو با وبلاگ سفر به کانادا، با اعلام این خبر اظهار کرد: در کتاب دیار و دوتار که دارای سه فصل است بیش از 500 ترانه سه مصراعی نمودهای خراسان در سه سطح زبانی، ادبی و فکری مورد تحلیل قرار گرفته است.

اسماعیل حسین پور افزود: در تحلیل این کتاب در سطح فکری به موضوعاتی مانند باور دینی در سه خشتی ها، طبیعت گرایی، جلوه های عشق ایلیاتی، درونگرایی، مخاطبان ترانه ها، پیوند تاریخی در ترانه ها و... پرداخته شده است.

به گفته وی این کتاب که با رسم الخط کردی لاتین، کردی عربی و ترجمه فارسی توسط انتشارات عمو علوی به چاپ رسیده و می تواند نقش مؤثری در خوانش ترانه های اصیل کردی توسط خوانندگان محلی داشته باشد.

نویسنده کتاب دیار و دوتار افزود: این کتاب 212 صفحه داشته و در قطع وزیری چاپ شده است.

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، در بخشی از مقدمه کتاب به قلم نویسنده اش آمده است:

این ترانه ها سینه به سینه از دردمندی دلی به برناییِ دل دیگر رسیده اند وسراینده ها بی آن که مکتب رفته باشند، آموزگاران صادق عشقند.

در این ترانه ها خدا را بی هر واسطه خواندن، آرزوها و آرمان ها، جلوه های عشق ایلیاتی و بی ریایی عاشق، غربت و جدایی و تلخ کامی های روزگار و نامرادی های مردمانش، دلدادگی به طبیعت، میهن دوستی و فداکاری از موضوعاتی است که با مضامینی زیبا بیان شده است.

این عاشقان ایلیاتی، ترانه های سه مصراعی شان، عصاره تمام عشق ها و آمال و رنج هایشان است. این قافیه نیاندیشان دلداراندیش کم گویان گزیده گوی چون درّند که سعی نموده اند؛ ساده ترین پیام ها را در قالب موجزترین کلام ها بیان کنند.

ترانه های کردی شمال خراسان، طنین روح نواز مردمی است که با ساز و آواز، شور و شِکوه را بر خویش شیرین نموده اند، در جنگ و رزم و ستیز، با این ترانه ها جان گرفته اند، با غرّش دهل و سحرآمیزی سورنا مرگ را عزیز داشته اند و شیون شان یا با حنجره نی و یا با دلتنگی دو تار شعله کشیده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کتاب دیار و دوتار منتشر شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "کتاب دیار و دوتار منتشر شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب دیار و دوتار منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید