7 هدایت در خصوص عکاسی تجاری از غذا

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، اوایل تابستان گذشته، من با خوشحالی یک سفارش عکاسی از کلوچه های شکلات دا ر تولیدی فروشگاه محله مان دریافت کردم. کاری که در ابتدا ساده به نظر می رسید، در خاتمه چالش برانگیزتر از حد انتظارم از آب عایدی. در این مقاله وارد فرایند عکاسی تجاری و حرفه ای از غذا برای مشتری های واقعی می شویم و 7 پندی را که باید در فکر داشته باشید مرور می کنیم.

7 هدایت در خصوص عکاسی تجاری از غذا

تجهیزات خود را انتخاب کنید

یکی از برترین دوستان شما در عکاسی غذا، لنز ماکرو است، زیرا به شما اجازه زوم و ثبت جزئیات ریز و پرسپکتیوی می دهد که دوربین تلفن همراه از ثبتش عاجز است. در روزگاری که تقریبا همه می توانند با تلفن همراه خود عکس های زیبایی از غذاها بگیریند، این موضوع بسیار اهمیت دارد که تصاویری خلق کنید که مشتریتان با تجهیزات سطح پایین قادر به ثبتش نباشد. شخصا برای عکاسی از غذا دو بدنه دوربین کانن (5D mark III و 6D) و دو لنز (70-24 f/2.8 و 100mm f/2.8 macro ) را استفاده می کنم.

از نظر نور، شما می توانید به سادگی از یک رفلکتور و نور طبیعی (در صورت در دسترس بودن) یاری بگیرید، اما من ترجیح می دهم از یک ست مقرون به صرفه قیمت و ساده فلش جدا از بدنه (Off camera flash) شامل یک فلش کانن 580EXII Speedlight ، یک تریگر فلش یانگنو، یک استند ساده نورپردازی و یک فلش چتری پخش کننده استفاده کنم. طرح برپایی ست نورپردازی من به صورت زیر است:

بسته به کیفیت خروجی مورد احتیاج عکاسی، سرمایه گذاری روی استخدام یک طراح و استایلیست غذا نیز می تواند خردمندانه باشد. در این پروژه من از این فرد استفاده نکردم، اما در لحظاتی کلیدی که بعدا به آن اشاره می کنم، از این تصمیمم پشیمان شدم.

صحنه عکاسی را بچینید

به طور کلی عکاسی از غذا می تواند در هر جایی انجام گردد، اما بهتر است همواره از مشتری خود بپرسید که آیا می خواهد عکاسی پروژه در جای خاصی انجام گیرد یا ترجیح می دهد محصولات و غذا ها را به مکان اختصاصی خودتان ببرید و آن جا عکاسی کنید. در خصوص پروژه ما سناریوی دوم رخ داد. به علت اینکه استایل عکس هایی که می خواستیم اینجا بگیرم نمای بسته و کراپ داری داشت، احتیاجی به برپایی یک آشپزخانه یا اتاق غذاخوری لوکس و بزرگ نبود، اما برای ارتقاء کار در این نماهای بسیار بسته و زوم شده احتیاج به سطوح و تزئینات مختلفی داشتم.

1. احتیاج های مشتری را درباره عکسش درک کنید

وقتی بحث سر عکاسی از غذاست، دو سناریو پیش می آید. گاهی مشتری منویی از تعدادی ظرف آماده غذا دارد و شما باید در زمان در دسترس، به تعداد ممکن از آن ها عکس بگیرید یا گاهی مشتری یک غذا یا آیتم خاص در منویش دارد که احتیاج است مورد توجه قرار گرفته و بدرخشد. در خصوص کار ما سناریوی دوم درست بود، زیرا کل کار حول یک آیتم خاص و عکاسی از آن می چرخید: یک کلوچه شکلات دار معروف به جناب کلوچه (The Cookie) که به طرز غیرطبیعی بزرگ بود.

خواربار فروشی بزرگ محله ما یک سال در آشپز خانه اش روی طرز تهیه یک کلوچه غول پیکر شکلات دار کار نموده بود و احتیاج به عکس هایی داشت که بتواند در معرفی و بازار یابی این محصول به آن ها یاری کند. عکس های این پروژه یک هدف ویژه و اختصاصی داشتند: نمایش هر چه بهتر در پوستر ها و چاپ های بسیار بزرگ که روی دیوار ها و پنجره های فروشگاه نصب گردد. پس بالاترین رزولوشن برای عکس ها مورد احتیاج بود.

2. در پینترست تحقیق و جستجو کنید

من همواره پس از فهمیدن احتیاج های مشتری، در سایت پینترست (Pinterest) برای الهام گرفتن و تماشا الگوی عکس های مشابه تحقیق می کنم. اگرچه مشتری ها همواره در پی افزودن میزانی از خلاقیت و داستان خودشان در کار هستند، ایده خوبی است که نگاهی هم به عکس هایی بیاندازید که دیگران به روش های سنتی از محصولات مشابه ثبت نموده اند که در صورت درخواست مشتری برای عکس های سنتی آماده باشید. یک جستجوی ساده ترکیب chocolate chip cookies در پینترست به من ایده های زیادی برای خلق ایده پردازی عکاسی موثر از جناب کلوچه داد.

3. از تعدادی سطوح مختلف و متنوع بهره ببرید

با یاری نمونه کارهایی که در تحقیقاتم یافتم و البته طبق برنامه خود برای عکاسی از غذا ها، طرح عکاسی از این کلوچه ها را روی سه سطح ریختم: یک بشقاب چینی روی یک پیشخوان گرانیتی، یک تخته برش چوبی و البته کاغذ هایی که به عنوان دستمال در بسته بندی کلوچه ها موجود بودند. هدف ارائه عکس هایی از محصول روی سطوح و بافت های متنوع بود که از بین آن ها انتخاب صورت گیرد، به علاوه طرح هایی که نشان می دهد جناب کلوچه چطور مصرف می گردد.

4. مردم و حرکات را در صحنه جای دهید

روش دیگری از عکاسی که وارد کار کردم جای دادن یک مدل انسانی بود که با سوژه من در فعل و انفعال باشد. دخیل کردن عاملی انسانی هر چند فقط یک بخش بدن باشد، مانند دستی که کلوچه را نگه داشته یا یک کلوچه باشد که بخشی از آن خورده شده، به سوژه حسی هدفمند و امتیازی به مشتری می دهد که ممکن است برایش مفید باشد.

به علاوه، این کار حسی به عکس می دهد که بر میزان بزرگ جناب کلوچه تأکید دارد.

5. از مواد سازنده و خوراکی ها مرتبط بهره ببرید

تقریبا هر غذایی یک همراه منطقی دارد. مثلا ماهی و لیمو، برگر و نوشابه و البته کلوچه و شیر. به جای استفاده از خود سوژه به تنهایی، چرا از خوراکی مناسب همراهش در تصویر استفاده نکنیم؟

کاربرد این همراه نه فقط برای پر کردن صحنه، بلکه برای نمایش میزان کلوچه هاست که چقدر نسبت به لیوان شیر بزرگ هستند.

6. دید خود را نسبت به بازخورد ها و همکاری های آینده باز نگه دارید

پس از کار روی سناریوهای گفته شده و آماده کردن تعدادی عکس برای اظهار نظر مشتری، کمی برای من غافلگیر کننده بود که بشنوم: تصاویر عالی هستند، اما از ایده ما کمی دورند! خوشبختانه من نظر و بازخورد آن ها را خیلی زود و در زمان عکاسی پرسیده بودم و این امکان را داشتم از یاری و نظر مشتری برای رسیدن به نتیجه ای استفاده کنم که در پیش بودند. یاری و نظری که به ثبت این تصویر منجر شد:

در حالی که درخواست های اولیه مشتری به ثبت تصاویری انجامید که در ابتدا گرفتم، یک گفت وگوی اضافه با مشتری لازم بود که بفهمم دو نکته اصلی که آن ها می خواهند به تصویر بکشند چیست:

  • بحث میزان: از جایی که جناب کلوچه واقعا بزرگ جثه بود، تقریبا میزان یک DVD، واقعا احتیاج داشتیم که بر سایز بزرگ آن تأکید کنیم.
  • بحث مواد سازنده: نکته ای که جناب کلوچه را پرفروش می کرد، شکلات فوق مجذوب کننده ذوب شده در مرکز هر کلوچه بود.

با تأکید بر این دو مورد، تصاویر خروجی بسیار ماکرو بودند. اما چالش، نمایش چسبناکی بخش مجذوب کننده شکلات آب شده در مرکز کلوچه بود. اینجا بود که یک طراح و تزئین کننده غذا می توانست بسیار یاری کند، اما من با آزمون و خطا توانستم با یاری فر و مایکروفر آشپزخانه خودم، ذوب شدن شکلات در مرکز کلوچه را بازسازی کنم.

7. فراوری نهایی را بیابید و از آن تصویر مستند تهیه کنید

هر وقت که به یک مشتری خدمات عکاسی ارائه کردید، تمام تلاشتان را بکنید تا به خروجی نهایی که عکس های شما در آن استفاده شده دسترسی پیدا کنید. داشتن سندی که نشان دهد عکس های شما منتشر شده اند، یک مدرک بسیار عالی برای ساختن پفراینده هنری و اعتبار کاریتان به عنوان یک عکاس حرفه ای است. البته از لذت تماشا عکس هایتان که از بالا تا پایین یک ساختمان آویزان شده اند نیز نگذریم!

درباره عکاس: سوزی پرات (Suzi Pratt) یک عکاس اهل سیاتل است که عکس هایش از کنسرت ها، رویدادها و معماری در سطح جهانی به چاپ رسیده اند. عکس های او به صورت مداوم در Eater و Getty Images به نمایش در می آیند. زمانی که سوزی عکاسی نمی کند، می توان او را در حال طراحی وبسایت و فرایند بازاریابی برای مشتری های خلاق و البته در حال کار روی وبلاگش یافت.

این هم یک مقاله دیگر آموزشی عکاسی. امیدوارم از این مقالات که جنبه کاملا کاربردی دارند بهره کافی برده باشید. اگر تجربه، نظر یا سؤالی دارید، با ما در وبلاگ سفر به کانادا مطرح کنید.

منبع: کجارو / lanternstudio.com.au / digital-photography-school.com

به "7 هدایت در خصوص عکاسی تجاری از غذا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 هدایت در خصوص عکاسی تجاری از غذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید