پنج نکته کاربردی برای تهیه کوفته تبریزی مجلسی

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، کوفته تبریزی یکی از غذاهای سنتی و بسیار محبوب و مشهور ایرانی است که با روش های مختلف تهیه می شود.

پنج نکته کاربردی برای تهیه کوفته تبریزی مجلسی

وبلاگ سفر به کانادا | کوفته تبریزی که در زبان ترکی آذربایجانی به آن کوفته سی می گویند، یکی از مشهورترین خوراک های ایرانی است که معروفیت دنیای دارد و مهارت پخت سنتی کوفته تبریزی در میان آثار ناملموس ایرانی ثبت ملی شده است. کوفته در نقاط مختلف دنیا و در کشور های خاورمیانه با روش های متفاوتی تهیه می شود.

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا ، اما کوفته تبریزی با سایر کوفته هایی که در دنیا تهیه می شود، دستور متفاوتی دارد. می توان گفت که این غذای خوشمزه در ایران هم با مواد متنوع و دستور های طبخ متفاوت تهیه می شود؛ اما مهم ترین ویژگی تهیه کوفته داشتن مهارت لازم برای وا نرفتن کوفته در حین پخت است.

در ادامه این مطلب طرز تهیه کوفته تبریزی خوشمزه و مجلسی همراه با ارائه پنج نکته مهم برای تهیه این غذای محبوب تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه کوفته تبریزی

گوشت چرخ کرده: 1 کیلوگرم

سینه مرغ: 1 عدد

لپه: 2 پیمانه

برنج: یک چهارم پیمانه

سبزی معطر شامل تره و مرزه: 2 پیمانه

آلو خورشتی: به مقدار لازم

گردو: به مقدار لازم

زعفران دم کرده غلیظ: نصف پیمانه

نمک، فلفل، دارچین، زنجبیل و پودر پاپریکا: به مقدار لازم

طرز تهیه کوفته تبریزی

مرحله اول: ابتدا لپه را بعد از خیس دادن نیم پز کنید و کنار بگذارید؛ سپس برنج را که بدون نمک خیس داده اید، با کمی آب داخل قابلمه بریزید و روی اجاق گاز بگذارید تا آبش کاملا کشیده شود؛ سپس اجاق گاز را خاموش کنید.

مرحله دوم: در مرحله بعد گوشت چرخ کرده را همراه با سینه مرغ، لپه و برنج نیم پز و سبزی معطر داخل دستگاه غذاساز بریزید و به مدت سی ثانیه بزنید تا همه مواد کاملا با هم مخلوط شوند؛ سپس ادویه ها و زعفران را اضافه کنید و با دست مایه کوفته را به مدت 5 دقیقه کاملا ورز بدهید تا حالت چسبندگی پیدا کند.

مرحله سوم: از مایه کوفته آماده به مقدار یک نارنگی بزرگ بردارید و داخل دست باز کنید؛ سپس دو عدد آلو و کمی گردو وسط مواد بگذارید و با کمک دست مواد را به صورت کوفته گرد کنید.

مرحله چهارم: رب گوجه فرنگی را همراه با مقداری روغن به مدت یک دقیقه داخل قابلمه تفت بدهید تا رنگ رب باز شود؛ سپس مقداری نمک و فلفل به آن اضافه کنید و یک و نیم لیتر آب جوش داخل قابلمه بریزید. اجازه بدهید سس شروع به جوشیدن کند؛ سپس کوفته های آماده را داخل قابلمه محتوی سس بچینید. حالا حرارت اجاق گاز را کم کنید و درب قابلمه را ببندید و اجازه بدهید کوفته ها حدود سه ساعت با حرارت کم بپزند و سس کوفته غلیظ شود.

5 نکته مهم برای تهیه کوفته تبریزی

1- سینه مرغ را از مواد گفته شده حذف نکنید؛ زیرا گوشت مرغ چسبندگی بالایی ایجاد می کند و باعث می شود کوفته شما خطر وارفتگی کمتری داشته باشد.

2- بعد از اینکه کوفته ها را به سس اضافه کردید، حرارت اجاق گاز نباید زیاد باشد. حرارت بالا یکی از عواملی است که باعث وا رفتن کوفته می شود.

3- هنگام گرد کردن کوفته کمی دستتان را خیس کنید و کوفته را کاملا بین دو کف دستتان بچرخانید تا همه سوراخ ها و شکاف های ایجاد شده از بین برود و کوفته به صورت یکدست گرد شود.

4- بعد از اینکه لپه را نیم پز کردید، حتما لپه را آبکش کنید و با آب سرد بشویید تا کف های لپه گرفته شود. با این کار بوی بد لپه از بین می رود.

5- در نیم ساعت آخر پخت کوفته می توانید چند عدد آلو خورشتی به سس کوفته اضافه کنید تا غلظت بیشتری داشته باشد.

منبع: فرادید

به "پنج نکته کاربردی برای تهیه کوفته تبریزی مجلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنج نکته کاربردی برای تهیه کوفته تبریزی مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید