کامیون باری دیما چقدر ارزش خرید دارد؟
به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، کامیون باری دیما محصول گروه خودروسازی مایان در حالی عرضه خواهد شد که هیچ کامیون باری جدیدی در کشور تولید نشده است. آیا این کامیون می تواند رقیبی برای کامیون مایلر (واگن هود) باشد؟
وبلاگ سفر به کانادا - مجتبی اسماعیلی: تنها کامیون باری که در بازار ایران نمونه صفر کیلومتر دارد مایلر (زیر مایلر) و آمیکو تک است که سال ها از تولیدشان می گذرد.
این در حالی است که جای خالی کامیون های باری (Cargo) در صنعت حمل و نقل سنگین به شدت حس می شود.
کامیون تک باری دیما همان JAC Gallop A5 است که طراحی داخلی آن تغییر کرده و احتمالا از داخل کابین محصولات دیگر جک به عاریت گرفته شده است.
نسخه اصلی کامیون دیما
کامیون باری دیما MR-285 قابلیت حمل نوزده تن بار را دارد و با طراحی و تجهیزات نسبتا به روز می تواند گزینه مناسبی برای حمل بارهای تا نوزده تن مورد استفاده قرار بگیرد.
اما دوام دیما قرار است چطور باشد و آیا ارزش خرید دارد؟
کامیون باری دیما
طراحی ظاهری
ردپای محصولات اروپایی مانند مرسدس بنز مانند آکتروس در طرح ظاهری این خودرو مشهود است.
استفاده از چراغ های روشنایی در روز (DRL) و چراغ های مه شکن در جلو و عقب به کمک زیبایی و امنیت کامیون آمده است.
در مجموع می توان گفت این محصول طراحی ظاهری به روزی دارد.
کامیون باری دیما
کابین و امکانات رفاهی
داخل کابین دیما با نسخه اصلی این کامیون یعنی JAC Gallop A5 فرق دارد.
داخل کابین هر چند طراحی به روزی دارد اما سرتاسر آن با پلاستیک سخت و خشک پوشیده شده است.
همچنین کیفیت مونتاژ در برخی نقاط از جمله جلو داشبورد سمت شاگرد مناسب نیست.
این کامیون تجهیزات رفاهی مانند کروز کنترل، بخاری در جا، آفتاب گیر داخلی و خارجی، تعلیق بادی جایگاه راننده، جعبه ابزار و جک بالابر را به صورت استاندارد در خود جای داده است اما تهویه مطبوع به صورت دستی کنترل می شود.
در این کامیون از نمایشگر خبری نیست و سیستم پخش MP3 با درگاه USB تنها سرگرمی راننده است.
پیشرانه و گیربکس
یک موتور شش سیلندر و هفت لیتری توربوشارژر Cummins با خروجی 285 اسب بخار و 1000 نیوتون متر گشتاور قرار است این خودرو را به حرکت وا دارد.
این پیشرانه به امکاناتی نظیر گرم کن سوخت، گرم کن هوای ورودی به موتور (جهت Cold start)، سیستم پاشش فشار قوی سوخت هم مجهز شده است.
این پیشرانه استاندارد آلایندگی یورو پنج EVV را هم پاس کرده است.
شرکت چند ملیتی Cummins اصالتی آمریکایی دارد و در چین هم سایت تولید دارد و تمام موتورهای کامینز استفاده شده در ایران تولید سایت چین هستند.
گیربکس هشت سرعته دستی سنکرونیزه (با اوور درایو) هم ساخت شرکت FAST چین است.
اما باید دید دوام این موتور و گیربکس چقدر است؟
کامیون باری دیما
سیستم تعلیق و ترمز
سیستم تعلیق در قسمت جلو از نوع فنر برگی تخت به همراه کمک فنر و میل موج گیر و در قسمت عقب هم از نوع فنر شمش است.
ترمز های این کامیون در جلو و عقب از نوع کاسه ای ساخت WABCO است که به ABS و ASR مجهز شده است.
همچنین سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) هم در این کامیون تعبیه شده است.
کامیون های باری برای چه کسانی مناسب هستند؟
کامیونت ها معمولا توانایی حمل هشت و نیم تن بار را دارند و کشنده ها هم می توانند چهل و چهار تن بار را جا به جا کنند.
در نتیجه کامیون های باری با قابلیت حمل نوزده تن بار گزینه مناسبی برای حمل بارهایی هستند که برای کامیونت ها بیش از حد حجیم و سنگینند و از طرفی حمل آن ها با کشنده ها مقرون به صرفه نیست.
رقبای دیما در بازار و قیمت
تنها رقبای دیما در بازار ایران کامیون تک آمیکو و بنز واگن هود هستند که سال هاست در کشور تولید می شوند.
آمیکو (ارس خودرو دیزل)
واگن هود (ایران خودرو دیزل)
با توجه به طراحی مدرن تر و امکانات بهتر دیما می توان متصور شد اگر دوام و تامین قطعات این کامیون مناسب باشد می تواند شانس خوبی در بازار کامیون های تک باری داشته باشد.
این کامیون هنوز قیمت گذاری نشده است و طرح فروش فعالی ندارد.
منبع: بیت ران